Međunarodne Ekoškole su program osmišljen za provedbu smjernica odgoja i obrazovanja za okoliš na razini čitavih odgojno-obrazovnih ustanova (osnovne i srednje škole, dječji vrtići i učenički domovi, škole za djecu s posebnim potrebama i fakulteti). Nacionalni koordinator Ekoškola u Republici Hrvatskoj je Udruga Lijepa Naša.
Međunarodni program Ekoškole je razvila Zaklada za odgoj i obrazovanje za okoliš (Founadtion for Environmental Education – FEE) kao odgovor na UN konferenciju 1992. godine. Program se službeno počeo provoditi od 1994. godine u Danskoj, Njemačkoj, Grčkoj i Velikoj Britaniji. Danas Ekoškole se provode u više od 59 država svijeta koje povezuju više od 46 000 škola.
Ekoškole su program i sustav nagrađivanja. Škole se nagrađuju Zelenom zastavom sa znakom Ekoškole koja se može izvjesiti na zgradi škole ili izložiti u predvorju. Škole također dobivaju i povelju (certifikat) Zaklade za odgoj i obrazovanje za okoliš, pravo na logo (znak Ekoškole) koji će se nalaziti na dopisima, stječu mogućnost medijske promidžbe u Hrvatskoj i svijetu.
Cilj programa: ugradnja odgoja i obrazovanja za okoliš u sve segmente odgojno-obrazovnog sustava i svakodnevni život učenika i djelatnika Ekoškole.
Zadaća: odgojiti mlade generacije osjetljivima na pitanja okoliša i osposobiti ih za donošenje odluka o razvitku društva u budućnosti.
Status Ekoškole: je sustav nagrađivanja na lokalnoj, državnoj i međunarodnoj razini što je osobitost ovog prepoznatljivog i kvalitetnog modela odgoja i obrazovanja. Škole koje ispune postavljene kriterije i koje brigu za okoliš promiču kao trajnu vrijednost i način življenja, dobivaju povelju o statusu Međunarodne Ekoškole i Zelenu zastavu sa znakom Ekoškole. Ovo prestižno međunarodno priznanje dodjeljuje se na dvije godine. Nakon toga slijedi obnova statusa.
Škola mora dokazati da je u provedbi programa, prema zacrtanim smjernicama otišla “korak dalje”, produbila i proširila rad na izabranim temama te sve aktivnosti mora iscrpno dokumentirati na mrežnim stranicama programa – eko.lijepa-nasa.hr.
(Tekst preuzet s portala eko.lijepa-nasa.hr)
Eko tim je skupina učitelja koji osmišljavaju i koordiniraju (upravljaju) provedbom eko projekata na školi (8 učitelja, ravnatelj, pedagog, knjižničar).
Eko tim broji 8 članova: Ankica Kolar, voditelj tima u PN, Katarina Galijan, voditelj tima u RN, Kristina Gembačev, Danijela Marković, Miroslav Pavić, Svjetlana Boltek, Dubravka Popović, Snježana Lastrić.
Rad Eko tima prati ravnatelj škole Denis Žvorc, pedagog Zvonimir Radić i knjižničar škole Ivan Paraščić.
U provedbi projekata Eko tima sudjeluju na dobrovoljnoj bazi svi učenici i njihovi roditelji kao i članovi društvene zajednice (stanari Volovčice).
U rad ćemo po potrebi uključivati vanjske suradnike: Izviđači, Zrinjevac, Vijeće gradske četvrti Peščenica – Žitnjak, mjesni odbor Volovčica i ostali zainteresirani.
KAKO DJELUJE I ŠTO RADI EKO TIM?
Na redovitim sastancima se dogovara, potom se prenose ideje i pomaže u realizaciji ideja u školi. Ideje se provode tijekom školske godine.
Godišnji plan i program rada Eko škole za školsku godinu 2023./2024. nalazi se OVDJE.
Godišnji plan i program rada Eko škole za školsku godinu 2021./2022. nalazi se OVDJE.
Priroda ti se smiješi,
zato bolje ne griješi.
Ne bacaj smeće,
zasadi cvijeće.
Okoliš čuvaj,
otpad u spremnike uguraj.
Vodu ne zagađuj,
s prirodom surađuj!
U prirodu stare ne bacaj stvari,
bolje od njih novo napravi.
Tko ti je reko’
da ne možeš biti eko?
Naslov: VODA
Ciljevi:
- Glavni cilj djelovanja eko škole na voda je reducirati potrošnju vode, te dugoročno utjecati na promjene navika kod mladih, educiranje o važnosti raionalnog korištenja vode i odgovornog ponašanja prema prirodi.
- Podizati svijest o važnosti vode i načinima zagađenja iste lokalne i šire zajednice.
- Pomoć učenicima u stjecanju novih znanja i vještina u korištenju vode iz slavina kako u školi tako i kod kuće.
- Naučiti zatvarati slavine kada ih ne koristimo, prilagoditi količinu vode pri upotrebi
- Dugoročno utjecati na promjene navika korištenja vode.
- Obilježavati važne datume.
- Razvijati suradnju škola na promociji odgoja i obrazovanja za okoliš i održivi razvoj.
- Izvještavati o tijeku rada kroz metodologiju sedam koraka.
- Obavještavanje o postignutim rezultatima putem medija.
- Uključiti eko rad škole u projekt e-Twinninga
- Potaknuti učenike u među predmetnim aktivnostima da budu aktivni građani u odnosu prema planeti Zemlji i resursima koje koristimo.
Zadatak:
- Koristiti vodu kada je to nužno, ne otvarati pipe ukoliko to nije potrebno
- Izrađivati različite predmete, plakate, poruke, pratiti vijesti iz ekologije, postavljati promjenjivi Eko-pano.
- Provesti istraživanje o količini potrošnje vode u jednoj godini na razini škole
Vrijeme realizacije i način praćenja provedbe zadataka:
- Realizacija školska godina 2019./ 2020., nastaviti kontinuirano i u idućim školskim godinama.
- Eko patrola prati rad unutar eko škole.
- Uključivanje lokalne zajednice. Obavještavanje o postignutim rezultatima putem medija.
Povezanost eko škole i e-Twininga.
Provedba projekta OTPAD:
Ciljevi:
- Glavni cilj djelovanja eko škole na temi otpad je smanjiti otpad, te dugoročno utjecati na promjene navika kod mladih, educiranje o važnosti odvojenog zbrinjavanja otpada i odgovornog ponašanja prema prirodi.
- Podizati svijest o utjecaju otpada na okoliš lokalne i šire zajednice.
- Pomoć učenicima u stjecanju novih znanja i vještina u gospodarenju otpadom.
- Naučiti zbrinjavanje prikupljene ambalaže, razvijati kreativnost iskorištavanja prikupljene ambalaže.
- Oblikovati okoliš kvalitetnim zbrinjavanjem otpada, štednjom vode i energije.
- Dugoročno utjecati na promjene navika zbrinjavanja otpada.
- Obilježavati važne datume.
- Razvijati suradnju škola na promociji odgoja i obrazovanja za okoliš i održivi razvoj.
- Izvještavati o tijeku rada kroz metodologiju sedam koraka.
- Obavještavanje o postignutim rezultatima putem medija.
- Uključiti eko rad škole u projekt e-Twinninga
- Potaknuti učenike u među predmetnim aktivnostima da budu aktivni građani u odnosu prema planeti Zemlji i resursima koje koristimo.
Zadatak:
- Pravilno sortirati i odlagati razne vrste otpada poput stakla, plastike, kućne ambalaže, starih baterija, plastičnih čepova i slično.
- Zbrinjavati, upotrebljavati i reciklirati otpad.
- Izrađivati različite predmete, plakate, poruke, pratiti vijesti iz ekologije, posjetiti odlagališta otpada na području našeg grada, postavljati promjenjivi Eko-pano.
Vrijeme realizacije i način praćenja provedbe zadataka:
- Realizacija školska godina 2017./ 2018, nastaviti kontinuirano i u idućim školskim godinama.
- Eko patrola prati rad unutar eko škole.
- Uključivanje lokalne zajednice. Obavještavanje o postignutim rezultatima putem medija.
- Povezanost eko škole i e-Twininga.